Támogasd az immunrendszeredet – A leghasznosabb élelmiszerek hozzá

Azt szögezzük le rögtön az elején, hogy szervezeted védekező rendszerének „erősítése” kiegyensúlyozott táplálkozás nélkül fabatkát sem ér. Tehát ha nem reggeliztél, ebédre ettél egy zsíros csülökpörköltet magában, majd vacsira kietted a hűtőt, lefojtottad egy tábla csokival, és egyébként egész nap nem tettél meg 1000 lépést sem, nem biztos, hogy az alább felsoroltak alkalmazása elegendő. Ám ha úgy érzed abba a táborba tartozol, akiknek a karantén alatt egész rendszeressé vált az étkezése, zöldégek-gyümölcsök színesítik, és igyekszel sportolni is, akkor a következőkkel tudnád még fokozni:

Fokhagyma

Évelő, hagymás növény, melyet gyógy-és fűszernövényként tartanak számon. Szervezetre gyakorolt kedvező hatásai miatt felhasználása már az ókorban, középkorban is jellemző volt és a mai napig nagy népszerűségnek örvend.

Fő hatóanyaga az allicin nevű kénvegyület, ez a vegyület felelős az emberi szervezetre gyakorolt pozitív hatásáért és a jellegzetes ízéért. 

Jelentős vitamin forrás, található benne A, B, C és E-vitamin, ezáltal az antioxidáns hatású élelmiszerek csoportjába is sorolható.

Miért jók az antioxidánsok?

Az antioxidánsok többféle vegyületcsoportot foglalnak magukba, vitamintok, karotinoidok, ásványi anyagok, enzimek. Egy része növényi másik része állati eredtű élelmiszerekből juttatható a szervezetünkbe. Szerepük a szabadgyökök elbontása, semlegesítése, így rengeteg egészségügyi probléma ellen hatásosak.

Elsősorban baktériumölő hatása miatt alkalmazzák a meghűléses, légúti fertőzéses megbetegedések esetében, de ugyanezen hatása segíti az emésztést és a bélműködést. Másodsorban, a gyógyszeriparban vérnyomáscsökkentő tulajdonságai miatt alkalmazzák. 

A konyhai felhasználása rendkívül változatos, így könnyen beépíthető a mindennapi étrendbe. Egy leves, hús vagy akár egy pirítós is sokkal jobb lehet fokhagymával!

Gyömbér

A gyömbér egy trópusi évelő növény, felhasználása gyógy-és fűszernövényként jellemző, szervezetre gyakorolt hatásai elsősorban az emésztőrendszer egészséges működését segítik elő.

Antibakteriális hatása révén segít rendezni a felborult bélmikrobióta következtében kialakuló hasfájást, hasmenést és bélgyulladást.

Jelentős mennyiségű B-vitamint, káliumot és rezet tartalmaz, utóbbi az elfogyasztott növényrészből, vagyis a gyökérből ered.

Fő hatóanyaga a gingerol, ami nemcsak antibakteriális, hanem gyulladáscsökkentő, antidiabetikus, tumorellenes hatásairól is ismert, illetve egyben a gyökér csípős ízéért is felelős.

A konyhában nagyon sokrétűen felhasználható, de legtöbbször jellegzetes íze miatt főételek (levesek, húsok) fűszerezésére használják, azonban fogyasztható teaként megfőzve vagy akár nyersen is, például citromos vízhez reszelve.

Méz

Méznek a méhek által növényi nedvekből vagy nektárból gyűjtött természetes édes anyagot nevezzük, melyeket a méhek saját anyagaik hozzáadásával átalakítanak, raktároznak, dehidratálnak, majd lépekben érlelnek.

Édes ízét a benne lévő gyümölcscukor, aromáját, zamatát pedig a benne lévő illóolajok és enzimek adják. 

Jobb a gyümölcscukor, mint a sima cukor?

A fruktóz nem alapvető szükséglete a szervezetnek. Egyből a májba jut és átalakul glükózzá (szőlőcukor) glikogénné (izom és máj szénhidrát raktára) vagy laktáttá. Nagy mennyiségben ugyan úgy szív és érrendszeri problémát, elhízást okozhat, tehát ezt is, mint minden mást, csak mértékkel!

Tápanyagtartalmát főleg a szénhidrátok adják, ezek mennyisége a méz típusától függően általában 77-84g/100g. Jelentős a B-vitamin tartalma és ugyancsak a méz típusától függően a C-vitamin mennyisége.

Számtalanszor alkalmazzák felső légúti megbetegedések népi gyógymódjaként, állagával sűrűn bevonja a torok nyálkahártyát és fertőtleníti azt, emellett emésztést elősegítő hatással is rendelkezik. Továbbá, szerves savtartalma miatt külsőleg alkalmazva segíti a sebgyógyulást és bőrregenerációt. 

Cayenne bors

A cayenne bors nevével ellentétben nem borsfajta, hanem a paprikák családjába tartozó fűszernövény. Fogyasztható nyersen és fűszerként, por formájában, habár utóbbi esetben legtöbbször több paprika szárított keverékét alkalmazzák a fűszer kialakítására.

Karotinban, zsírsavakban és vitaminokban (A, B, C) gazdag összetétele hozzájárul az antioxidáns hatás létrejöttéhez. 

Fő hatóanyaga a paprikafélék domináns vegyülete, a kapszaicin. Ez felel többek között a csípősségért (30-50000 a Scoville-skálán), valamint fájdalomcsillapító hatásáért is. 

Szervezetre gyakorolt jótékony hatásával segít megszüntetni a gyomorégést, biztosítja a bélmozgás zavartalan működését, és az emésztőrendszer általános támogatásával hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez is.

A konyhai alkalmazása rendkívül sokrétű, fűszerként szinte bármilyen ételhez (tojásos ételek, levesek, húsok ízesítése) használható.   

 

Árpa

Az egyik legrégebben háziasított növényfaj, termőterülete globálisan eléri a 70 millió hektárt, tulajdonképpen a búza, kukorica és rizstermesztés után a 4. legnagyobb vetésterülettel rendelkezik.

Tápanyagtartalma mennyiségi sorrendben: szénhidrát (56g/100g), fehérje (12.5g/100g) és zsír (2.3g/100g). Vitaminforrásai közül a B-vitamin, foszfor, magnézium és mangán tartalma jelentős és hozzájárul a szervezet optimális működéséhez.

Antibakteriális hatását a fitokemikáliák egy csoportja, a lignánok biztosítják. 

A belőle készült pehelyből kását készítenek, levesbe szórják, illetve készül belőle liszt is, melynek felhasználása leginkább az instant élelmiszereknél jelentős (levesporok, salátaöntetek). 

Fahéj

A ceyloni fahéjfa és/vagy a kasszia kérgéből készült fűszer, amely a trópusi fák ágainak lefejtett kérgéből készül. Kereskedelmi forgalomban őrölten, illetve kisebb fahéjrudak formájában található meg. 

A fahéj véralvadásgátló és antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkezik, fokozza az agy működését és hozzájárul a vastagbél egészségéhez. Ezenfelül segít a vércukorszint kontrollálásában is.

Antibakteriális, mert gátolja a káros baktériumok, gombák elszaporodását a bélrendszerben, így hozzájárul a szervezet optimális működéséhez és erősíti az immunrendszert.

Tápanyagtartalma a felhasznált mennyiségben szinte elenyésző, jórészt inkább ízéért és pozitív tulajdonságai miatt szokás fogyasztani.

Joghurt

Pasztörizált tejtermék,kialakulásában két baktériumtörzs, a Lactobacillus bulgaricus és a Streptococcus thermophilus vesz részt.

Táplálkozásunk szempontjából kiemelt jelentőségű, hozzájárul többek között az emésztőrendszer egészségéhez,  csontok megfelelő állapotához.

Fontos, hogy egészségünk érdekében kerüljük a sok hozzáadott cukorral rendelkező joghurtokat.

A bélrendszerre kifejtett általános hatása miatt közvetett módon ugyan, de az immunrendszerre is jótékony hatással van. 

A joghurtok nagy előnye, hogy otthon is elkészíthetők és egyéni ízlés szerint ízesíthetők. 

Fogyasztható önmagában, gyümölccsel, zabpehellyel, készülhet belőle szósz, levesek sűrítőanyagaként is felhasználható, valamint diétás sütemények készítésénél is alkalmazható a tejföl alternatívájaként.