Így ne hízz el a karatén ideje alatt

Diéta alatti karantén

Tegnap a következő kérdés futott be hozzám a Smartfood Coach VIP csoportban:

Szia Angi! Bár igyekszem online sport órákon részt venni, azért nem mozgok annyit, mint a karantén előtt… Meg is érzi ezt a testem, itt fáj ott fáj… Mit javasolsz, mennyivel kevesebb kalóriát vigyünk be ezekben a napokban?

Erre írtam én, hogy mindenkire általánosan érvényes tanácsot nehéz lenne mondani, de ichletet kaptam, úgy hogy megígértem, hogy összeszedem minden gondolatom a témával kapcsolatosan és írok egy nagyobb lélegzetvételű blogposztot! Hát íme:

Jelentősen csökken az energiafogyasztásunk home office alatt

Hogy is kezdjem? A makacs zsírpárnák a home office, és karantén időszakot megelőzően sem olvadtak le egyszerűen, pláne most, hogy tulajdonképpen az egész napunkat a négy fal között töltjük. Nyilván nem érezzük mérvadó mozgásnak a munkába járást, de igenis számít, hogy a megtett lépéseink száma erősen lecsökkent az elmúlt hetekben, így az energiafelhasználásunk is lecsökkent. Azoknak pedig, akiknek most egyáltalán nincs lehetőségük dolgozni, még inkább. Miért fontos ez?

Mit jelent amikor kalóriákról beszélünk?

Táplálkozási tanácsadások alatt szoktam arról „papolni” a vendégeimnek, hogy nagyon fontos megérteni ezt az egész „kalóriásdit”. Amikor egy szakember kalóriákról beszél, nem egy divatdiétás módszert akar rád húzni, vagy egy rendszerbe besorolni, hanem arról akar meggyőzni, hogy ezen a bolygón minden élőlénynek szüksége van energiára ahhoz, hogy működjön. A növények fotoszintetizálnak, mi emberek pedig táplálékból szerzünk energiát, aminek aztán kellett egy mértékegység, ez a kcal, és kJ. Mihez kell energia, és egyúttal mutatom azt is, mi az, amihez most lehet nem kell, vagy nem sok?

Életfolyamatok fenntartása a

Állandó testhőmérséklet a

Emésztés a

Munkavégzés s

Szabadidős tevékenységek s

Sport s

Itt meg is érkeztünk az úgynevezett energia-mérleg elvéhez. Ez azt jelenti, hogy azt kell célként kitűzni, hogy az energiabevitelünk és az energia felhasználásuk egyensúlyban legyen, tehát konyhanyelven, nem eszünk többet annál, mint amennyit lemozgunk, más különben rövid időn belül a szobamérleget le fogjuk törölni az ismerőseink közül.

Gondoltad volna? Ennyi kalóriát égetsz a munkáddal:

–      Ülés: kb. 20-50 kcal/óra

–      Könnyű irodai munka: kb. 75-90 kcal/óra

–      Nehéz fizikai tevékenységgel járó munka :kb. 150 – 250 kcal/ óra

Kell változtatnod valamin?

Rengeteg minden múlik azon, hogy valakinek most kell-e egyáltalán csökkentenie az energiabevitelét. Lehetséges, hogy home office-t végzünk, de az új, digitális kihívásoknak való megfelelés sokkal jobban lefáraszt minket, mint a megszokott rendszer. Sőt, akinek családja van, gyerekei, megkockáztatom, hogy nem feltétlen ad le kevesebb energiát, mióta a háztartás vezetése – azaz főzés, mosogatás, mosás, takarítás – napi elfoglaltságot igényel. Mivel ezelőtt az étkezések nagy része nem otthon zajlott, kevesebb is volt a tennivaló, míg most mindent otthon végzünk, a gyerekeink is több figyelmet igényelnek, esetleg segítséget a leckében, tanulásban, rövid sétákat, játékot stb.

Remélem ezen a ponton kezdtek már együtt érezni velem, hogy miért nehéz megválaszolni ezt a kérdést, hiszen annyira egyéni! Úgy gondolom, mindenki érzi saját magán, hogy dúl-e benne a „felhasználatlan” energia, vagy ugyanúgy elfárad a nap folyamán. A házimunka egyébként sem lebecsülendő tevékenység; a BBC Earth kalóriatitkok című műsorában még 2015-ben láttam egy szuper „házi” kísérletet, melyben összehasonlították az edzésmunkával, a házimunkával, és az abszolút semmittevéssel járó energiafelhasználást. Nyilván nem egy tudományos kutatásról beszélünk, és a mintaszám sem reprezentatív, de az a konklúzió, amit a műsor végére levontak, mindenképp tovább adható, mi szerint; a háztartással járó feladatok végzése felérhet egy alacsony intenzitáson végzett sporttal. Szerintem nő társaim nem fognak ebben megcáfolni!

Diéta alatti karantén

Nehéz konkrét számokról beszélni, de van kiindulópont

Na már most, nézzük azt az oldalt, akinek nem változott jelentősen az élete, mert mondjuk nincs családja, gyerekei, és akár heti 5-6 alkalommal, vagy annál is többször sportolt. Rá bizony kevésbé lesz igaz az, hogy majd a háztartásbeli tevékenységek kiegyenlítik az eddigi sporttevékenységet… esetleg ha több lakást is elvállal egy nap folyamán, (én rögtön fel is ajánlom a lakásom kísérleti célra! 😉) de valljuk be, azért ez elég valószínűtlen. Tehát vannak olyan esetek, amikor csökkentenünk kell a bevitt energia mennyiségét, hogy konkrét számot mondjak, napi 100 kcal, illetve heti szinten – 700 – 1400 kcal csökkentéssel nem tévedhetünk túl nagyot, azaz nem megyünk az alapanyagcsere alá, Persze ezt ismeretlenül nem állíthatom, de jó kiinduló pont lehet.

Végszóként amit leginkább javaslok most vendégeimnek, – és igyekszem példamutatóan én is követni ezt – hogy ahányszor csak tehetitek végezzetek edzést otthon! Szerintem ha valamikor, most aztán igazán szükségünk lesz arra, hogy a testmozgás pozitív hatásait megtapasztaljuk. Saját testsúlyos edzés, vagy erőfejlesztő edzés kreatív otthoni eszközökkel, nyújtás, vagy jóga, és meditáció a kiegyensúlyozottsághoz mind nagyon hatékony eszöz lehet. Kezdjetek bele valami újba!

Ilyen különleges helyzetben extrán szükség lehet a táplálkozási tanácsadásra, keress meg bátran, ha úgy érzed segítségre van szükséged!