A koplalás veszélyei

A koplalás veszélyei a szervezetre

Ugyan létezik olyan nézőpont a Táplálkozástudományban, amelynek még további vizsgálatra, kutatásra van szüksége ahhoz, hogy határozott véleményt alkothassunk róla, azonban a koplalás nem ide tartozik. A koplalással csak ártasz a szervezetednek, de, hogy miért is és miért ez, amivel a leginkább veszélyezteted saját magad egészségét? Íme az okok, miért felejtsd el végleg.

Önkínzás a koplalás, de minek, mi értelme?

Olcsó, könnyen kivitelezhető, nincs kalóriaszámolgatás, nincsenek bonyolult receptek, viszont van gyors eredmény, és még a pletykalapok sztárjai is így fogytak le. Kell ennél több?

Igen.

Az elhízás senkinél sem hirtelen következett be, sokszor hosszú évek alatt és lassan „lopakodtak fel” a kéretlen pluszkilók. Ennek ellenére most azonnal, határidőre szeretnénk megszabadulni tőlük. Rengeteg fogyókúrázó rontja el úgy az étrendjét, hogy nem veszi figyelembe a napi energiabevitelét. Teljesen mindegy hány órát alszik, dolgozik, mozog, pihen aktívan, vagy passzívan, ő nem eszik, mert fogyni akar. Ezzel egy dolgot érünk el, a szervezetünk felveszi a kesztyűt, és harcol ellenünk, mert ő a túlélésre játszik. Ha a napi energiabevitel a szervezet alapanyagcsere-szintje alá csökken (mind a kettő mindenkinél más), akkor 7-10 napot követően az anyagcsere lelassul, emiatt a fogyás üteme lassul, és elkezd vésztartalékokat építeni arra az esetre, ha sokáig tart ez az ínséges időszak. A szervezet tehát intelligens, igyekszik megőrizni a belső folyamatok működéséhez szükséges energiát, tehát nem ellenünk, hanem értünk játszik.

A koplalás veszélyei a szervezetre

Jojó-effektus

A hirtelen fogyás stagnálása után a legtöbben feladják a koplaló étrend követését, és a szigorú mértéket teljes mértéktelenségre váltják, amely egyenes út a hízáshoz. Ez az oka annak, hogy dupla annyi testtömeggel zárunk le egy nem jól átgondolt diétás étrendet. Jojó-effektus akkor alakul ki, mikor a visszahízást követően újabb „drámának” tesszük ki szervezetünket, és újra éheztetjük, miközben az alapanyagcserénknek már annyira sincs kedve dolgozni, mint a többségnek hétfő reggel.

Biokémiai ellenérv – Az éhező szervezet

Koplaláskor szervezetünk sejtjei nem jutnak elég energiához, főleg a szőlőcukor-függő sejtek, ezért miután a vérben keringő glükózt felhasználták, a szénhidrátokhoz nyúlnak segítségért. A májban lévő glikogén raktárak kimerülnek, és jönnek a fehérjék, melyek átalakításából elkezdi fedezni a szükséges szőlőcukrot, következésképpen csökken az izomzatod is. Szervezeted legfőbb energiaforrása szénhidrát, ezért ha az alapanyagcsere szükségletednél kevesebb energiát viszel be, a szénhidrátbeviteled is csökken, és a szervezeted sejtjei is éheznek, pl.: az idegrendszered. Miért jó az neked ha nemcsak éhes, de ideges is vagy, ráadásul a szervezet számára szükséges mikrotápanyagok miatt hiányállapotok lépnek fel, mint pl.: vashiány?

Pszichológiai ellenérv – Te miért csinálod?

Eleinte látszólag fogyni fogsz, ugyan vízből, és fehérjékből, nem a zsírraktárakból, de a lényeg, hogy gyorsan el lehet vele dicsekedni, mindenki látja, és felnéz rád, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora eredményt letettél az asztalra, az önbecsülésed is az egekben. A mostani magamutogató világban mindenki görcsölni kezd, ha nem tud azonnal kézzel fogható és szemmel látható eredményt felmutatni. Nem érdemes tökéletességet álcázva igyekezni megfelelni valakinek vagy valaminek. Ha valamin változtatnál, tedd magadért. Próbálj meg elvonatkoztatni mindentől, és gondold végig Te miért akarod a fogyást, miért most akarod, eddig miért nem nyomasztott, és most miért égetően sürgős lefogyni?

Megoldás

A testtömegcsökkentés legyen életmód, ne diéta. Legyen személyre szabott az étrend, és az edzésterv. Legyen egy megbízható, szakmai támogatód. A zsírraktárakból történt fogyás ne haladja meg a heti 1,5 kg-ot. Egyél többször keveset, ugyanis egyes étkezések kihagyásával a következő étkezésnél túlfogyasztás történik. Összefoglalva; hangulatingadozás, fáradékonyság, alvásproblémák és ingerültség, hiányállapotok, visszahízás, növekvő testzsírszázalék, megterhelés a szervezet számára, megéri?

Nem.

Amennyiben kiegyensúlyozott étrendre van szükséged fordulj táplálkozástudományi szakemberhez, akivel éhezés nélkül fogyhatsz!